هم سفر





 
هم سفر
 
در این راه طولانی - که ما بی خبریم
 
و چون باد می گذرد
 
بگذار خرده اختلاف هایمان با هم باقی بماند
 
خواهش می کنم !  مخواه که یکی شویم ،  مطلقا یکی
 
مخواه که هر چه تو دوست داری ، من همان را، به همان شدت دوست داشته باشم
 
و هر چه من دوست دارم، به همان گونه مورد دوست داشتن تو نیز باشد
 
مخواه که هر دو یک آواز را بپسندیم
 
یک ساز را،  یک کتاب را،  یک طعم را، یک رنگ را
 
و یک شیوه  نگاه کردن را
 
مخواه که انتخابمان یکی باشد،  سلیقه مان یکی  و رویاهامان یکی
 
هم سفر بودن و هم هدف بودن ، ابدا به معنی شبیه بودن و شبیه شدن نیست
 
و شبیه شدن دال بر کمال نیست  بل  دلیل توقف است
 
عزیز من
 
دو نفر که عاشق اند و عشق آنها را به وحدتی عاطفی  رسانده است؛
واجب نیست که هر دو صدای کبک، درخت نارون ،   حجاب برفی قله ی علم کوه ،  رنگ سرخ و بشقاب سفالی را دوست داشته باشند
 
اگر چنین حالتی پیش بیاید، باید گفت که یا عاشق زائد است یا معشوق
یکی کافیست
 
عشق، از خودخواهی ها و خود پرستی ها گذشتن است اما، این سخن به معنای تبدیل شدن به دیگری نیست
 
من از عشق زمینی حرف می زنم که  ارزش آن در "حضور" است
نه در محو و نابود شدن یکی در دیگری
 
عزیز من
اگر زاویه دیدمان نسبت به چیزی یکی نیست ، بگذار یکی نباشد
 
بگذار درعین وحدت مستقل باشیم
 
بخواه که در عین یکی بودن ، یکی نباشیم
 
بخواه که همدیگر را کامل کنیم نه ناپدید
 
بگذار صبورانه و مهرمندانه  درباب هر چیز که مورد اختلاف ماست بحث کنیم
 
اما نخواهیم  که بحث ، ما را به نقطه ی مطلقا  واحدی برساند
 
بحث، باید ما را به  ادراک متقابل برساند نه فنای  متقابل
 
اینجا سخن از رابطه ی عارف با خدای عارف در میان نیست
 
سخن از ذره ذره ی وافعیت ها و حقیقت های عینی و جاری زندگیست
 
بیا بحث کنیم
 
بیا معلوماتمان را تاخت بزنیم
 
بیا کلنجار برویم
 
اما  سرانجام نخواهیم که غلبه کنیم
 
بیا حتی اختلافهای اساسی و اصولی زندگی مان را ،در بسیاری زمینه ها،  تا آنجا که حس می کنیم دوگانگی،  شور و حال و زندگی می بخشد
نه  پژمردگی و افسردگی و مرگ ،......... حفظ  کنیم
 
من و تو حق داریم در برابر هم  قد علم کنیم
 
و حق داریم بسیاری ازنظرات وعقاید هم را نپذیریم بی آنکه قصد تحقیرهم را داشته باشیم
 
عزیز من ! بیا متفاوت باشیم

* منتخبی از کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم - نوشته زنده یاد نادرابراهيمي 

6 comments:

ناردونه گفت...

سلام خدمت بتی جون خودم عارضم خدمت عزیز شما که آه شما مرا گرفته !!! یا شاید هم آه عسل و شاپرک نمیدانم! بالاخره آه یکی مرا گرفته ودست راستمان فعلا یک مدتی ناکارگشته است ! برای همین ادله به حضورتان شرفیابیمان کم شده درضمن این مطلبتان را بسیار پسندیدیم چون ما دوست نمیداریم کسی عین خودما با ما همسفر گردد!

شاعر محترم : ناردونه

sara گفت...

عزیزم خیلی زیباست...

نمیتونم درک کنم چطور میشه که دل آدما میخواد تنوع رو نیبنن در حالی که از هر انسانی میشه یک دنیای جدید یاد گرفت
من همیشه شگفت زده میشم از تفاوت آدمها توی هر زمینه ای
صورت
آهنگ صدا
خلق و خو
شیطنت
قدرت
احساسات
ناراحتی
شادی
تعجب
هر چیز
به شکل عجیبی لذت میبرم از همنشینی با انواع آدما

میبوسمت عزیزم
ممنون به خاطر مطالب جالبت

شاپرک گفت...

سلام بتی جون عیدت مبارک عزیزم من نتونستم مطلبی را که نوشتی بخونم دوباره بر میگردم[بوسه][گل]

Sara Beti گفت...

ناردونه گلی‌ خدا بد نده عزیزم ایشاله که هر چه زودتر بهبودی کامل حاصل بشه عزیزم مراقب خودت باش...

سارا عزیم وای که چقدر از خوندن پیغامت لذت بردم گلم و با‌هات کاملا موافقم البته قدیمها کاملا برعکس فکر می‌کردم ولی‌ الان با گفته‌های قشنگت موافقم...دوستت دارم میبوسمت ...

شاپرک عزیزم عید شما هم مبارک باشه، مرسی‌ گلم،...به من خبر بده ببینم مشکل حل شد یا نه...میبوسمت عزیزم...

شاپرک گفت...

سلام بتی جون مشکل از تو نبود گلم من مشکل داشتم نمیتونستم بشینم از شدت تب و تهوع فکر کنم آنفولانزای بدی گریبانم را گرفته نوشته های زیبات را خوندم متاسفم که تو متن قبل باعث ناراحتیت شدم و اشکت را در آوردم من میام اینجا که شادیهات را ببینم نه اینکه ناراحتت کنم این نوشته هم باز منو به جاهای عجیبی تو گذشته برد نمیدونم چرا هر چی خطا هست را انجام دادم چشمام را بستم و یکی بودن را در یکی شدن دونستم و دنبالش رفتم و اشتباه بود اشتباهی جبران ناپذیر.

Sara Beti گفت...

شاپرک گلم، خدا بد نده گلم ...خدا کنه زودتر سلامتی‌ کامل رو پیدا کنی‌، خیلی‌ مراقب خودت باش خانومی. ...نه نه اصلا ناراحت نشو، اشک من واسه ناراحتی‌ نبود، نمیدونم شاید خیلی‌ تشابه دیدم و میبینم بین خودت و خودم،...گاهی ی اتفاقاتی تو زندگی‌ ادمم یفته که معنیش رو نمیدونه،...اصلا نمیدونه چرا اتفاق افتاده...اگه یک شکل دیگه بود چی‌ میشد؟زندگی‌ چطور پیش میرفت...نمیدونم،...ولی‌ فقط برای دلم مهربونت بهترین‌ها رو آرزو می‌کنم....